Fredrik Solberg utsedd till styrelseordförande för Eir Försäkring

Eir meddelar idag att bolagets ägare har valt Fredrik Solberg som ny ledamot och ordförande i styrelsen för Eir Försäkring AB. Detta beslut är föremål för Finansinspektionens godkännande.

Fredrik Solberg har en omfattande internationell erfarenhet med gedigna kunskaper inom försäkring efter nära två decennier hos försäkringskoncernen Zurich. Han har innehaft flera ledarpositioner på Zurich med ansvar både inom sak- och livförsäkring i Norden, Europa samt globalt. Senast tjänstgjorde han som CFO i EMEA, där han hade ansvar för koncernens största region som betjänade privat-, företags- och industrikunder i 20 länder i Europa och Mellanöstern, med en premieinkomst på över 25 miljarder dollar.

Torgrim Lien, VD och en av Eirs grundare: ”Vi är väldigt glada över att Fredrik har accepterat uppdraget som styrelseordförande. Hans breda kunskap och internationella erfarenhet gör honom idealisk som ordförande och stärker Eir som organisation, speciellt med tanke på våra planer att expandera utanför Norden.”

“Det är med stor glädje jag ser fram emot uppgiften som styrelseordförande och att ta del av den resa som Torgrim och teamet redan har påbörjat”, säger Fredrik Solberg. ”Jag är mycket imponerad av vad företaget byggt på väldigt kort tid, och är övertygad att Eirs innovativa och unika affärsmodell skapar stort värde för våra partners, och gör det möjligt för fler företag att erbjuda försäkringslösningar till sina kunder.”

Fredrik Solberg

Fredrik Solberg har arbetat internationellt inom försäkringsbranschen under de senaste två decennierna. Han började sin karriär hos Zurich i Norden 2003, inom industri-divisionen, Global Corporate, fram till 2008 då han flyttade till företagets högkvarter i Zürich på koncernens investor relations-avdelning. Efter detta arbetade han i ett antal seniora roller, både på global och europeisk nivå över åren, med bas både i Zürich och i Dublin. Efter att Zurich omorganiserade 2016 och slog ihop liv- och sakförsäkringssegmenten befordrades han till CFO för den kombinerade affärsorganisationen i EMEA. Denna roll innehade han fram till 2021 då han flyttade hem till Stockholm med sin familj.

Fredrik har under sin tid med Zurich suttit i ett antal av koncernens dotterbolagsstyrelser, bland annat Zurich Insurance plc på Irland, samt bolagsstyrelserna i Zurich JV-samarbeten med Santander i Latinamerika och med Banco Sadabell i Spanien.

Fredrik har en civilingenjörsexamen i teknisk fysik från Kungliga Tekniska Högskolan och en ekonomexamen från Stockholms universitet.

Vi är Eir

Genom att vara helt digitala, transparenta och med effektiva processer utmanar vi tillsammans med våra samarbetspartners de etablerade aktörerna inom skadeförsäkringsbranschen - och skapar en ny, digitaliserad försäkringsmarknad.

Vi agerar riskbärare med kostnadseffektiva och flexibla lösningar för våra partners som vill erbjuda försäkringsprodukter utan att tappa ägandet av kunden. Genom våra öppna API:er möjliggör vi integrering av våra försäkringserbjudanden i våra partners kundresa.

Vi är ett försäkringsbolag med tillstånd av Finansinspektionen att bedriva försäkringsrörelse i enlighet med försäkringsrörelselagen (2010:2043). Vi har tillstånd för de flesta försäkringsklasser inom skadeförsäkring. Vi har verksamhet i Sverige, Danmark, Norge och Finland med licens för gränsöverskridande verksamhet till Tyskland, och samarbetar med flera världsledande återförsäkrare.

Vi hjälper mer än 30 partners med över 100 olika försäkringslösningar, som täcker ett stort och varierat utbud av helt digitala produkter inom fordons-, hem-, rese-, olycksfalls- och sjukförsäkring. Vi tror att vår digitala modell och arbetssätt ger oss en unik möjlighet att expandera till fler europeiska länder utanför Norden.

Unik produkt i svenska marknaden framtagen av Varsam och Eir

Eir Försäkring siktar på tillväxt i år på minst 100 procent